Opphavsrett

Det er noen som har jobba iherdig for at du og jeg skal kunne danse slik de gjorde på ball i gamledager.  Dette arbeidet står det stor respekt av, så vi skal ikke kopiere tekst, musikk eller cd-er uten tillatelse fra den/de som har gjort jobben!  Til Nordlek-ballet i 2018 ble materiale til ballet lagt ut på You-Tube helt åpent.  Det er ikke greit.  Her er hva Dag Vårdal skrev om dette i 2018:


Rettigheter til dansenedtegninger, noter, musikkinnspillinger og video-opptak av folkelig dans og historisk samværsdans ellers.


I forbindelse med sommerens Nordlek i Falun valgte Nordlek2018 å legge alt tilsendt materiale av typen dansenedtegninger, noter, musikkinnspillinger og filmopptak åpent ut på YouTube. Det ble gjort til tross for at det var satt klare begrensinger fra norsk side. Jeg er utfordret til å skrive en liten betenkning omkring rettighetsspørsmålene i saken.

Dette feltet er svært stort og komplisert og jeg er veldig langt fra noen juridisk «ekspert» på området. Min bakgrunn er at jeg i forbindelse med utgivelse og produksjon av slikt materiale har måttet sette meg inn i de mest elementære og grunnleggende rettighetsreglene innenfor det området som denne saken gjelder.

Rent generelt er til vanlig selve den folkelige dansen eller dansemelodiene/slåttene av flere grunner ikke gjenstand for opphavsrett, men nedtegninger, tolkninger og bearbeidinger av tradisjonen er oftest det.

I denne saken er det rent konkret materiale fra Norske folkedansar – Turdansar (Oslo 1991) og Francaiser og Quadriller fra norske dansebøker (Bærum 2005) med tilhørende musikkinnspillinger som er blitt kopiert og publisert på YouTube. I tillegg er dansene videofilmet med musikk fra dette originalmaterialet. Vi har i dag ganske mange utgivere både av danser til instrumentalmusikk og til sang med tilhørende noter og lydfiler. Spørsmål omkring bruk og rettigheter vil bl.a. derfor trolig bli stadig mer aktuelle.

Det er i første rekke to hovedtyper rettigheter som er knyttet til dette materialet: Forfatterrettigheter/opphavsrettigheter og forlagsrettigheter/publiseringsrettigheter. I tillegg kan forvaltningsorganisasjoner som Tono og Kopinor komme inn. Det kan også være flere «underleverandører» som har egne rettigheter, som f.eks. Ole Ekornes sr. som hadde eksklusive rettigheter på tegningene sine i flere folkedansbøker. Disse forvaltes i dag av hans etterkommere.

Rettigheter knyttet til Norske Folkedansar – Turdansar; dansenedtegninger, noter og musikkinnspillinger.

Takket være framsynte ledende personer i Noregs Ungdomslag ble i sin tid forfatter-rettighetene på alle Klara Sembs bøker testamentert til Noregs Ungdomslag. Det Norske Samlaget sitter på forlagsrettighetene. Noregs Ungdomslag har også rettighetene på musikken innspilt på den tilhørende CD-serien. Heilo/Grappa sitter på musikkforlagsrettighetene.

Rettigheter knyttet til Francaiser og Quadriller fra norske dansebøker

Her er det Dag Vårdal som har alle rettighetene både til dansenedtegningene, notene og musikkinnspillingene.

Rettigheter knyttet til videoproduksjonen

I vårt tilfelle er det Nettverket for historisk dans i Norge ved Erik Hestnes som har rettighetene til selve filmene, men for videre kopiering og publisering må også alle de filmede danserne gi sin tillatelse. Musikken på opptakene er hentet fra innspillinger der Noregs Ungdomslag og Dag Vårdal har rettighetene. Her kan trolig også Grappa komme inn.

Om utlegging av materialet på YouTube og andre åpne nettsider.

Her er jeg litt på «gyngende grunn», men så langt jeg skjønner forutsetter YouTube at de som legger ut materiale hos dem, også står ansvarlig for at nødvendige tillatelser til publisering er i orden. Det er derfor bare de som har lagt materialet ut som kan slette det. YouTube har likevel retningslinjer for hva de for egen del vil publisere.

Sluttord

Det meste av det jeg har omtalt her er nok kjent stoff for flere av dere. Fra min side er likevel noe av hensikten å prøve å samle disse faktaopplysningene på ett sted. Det er lettere å snakke sammen da. For noen kan det sikkert se litt komplisert og skremmende ut, men til vanlig inngår vi jo i Nordlek avtaler i all gemyttlighet oss imellom uten at det skaper store bølger eller konfrontasjoner.

Selvsagt skal vi likevel respektere andres rettigheter. At noen rettighetshavere ønsker økonomisk kompensasjon, er heller ikke til å undres over. Som en av dem som produserer slikt materiale, vet jeg at det langt fra er kostnadsfritt. At det gratis og fritt så kan lastes ned fra nettet øker jo ikke akkurat motivasjonen vår.

Det som nok gjør denne saken litt spesiell, er at det fra norsk side i så god tid var tatt klare forbehold for publisering av alt i deres materiale på åpne internettsider. Det ble utrolig nok ikke tatt til følge av Nordlek2018. Når problemet så kom, er det etter min mening sterkt beklagelig at Nordlek2018/Nordlek ikke har ryddet opp, sendt en beklagelse til rettighets-haverne og samtidig garantert at noe lignende ikke skal finne sted for ettertiden.

I tillegg til reaksjonene fra Norge har også rettighetshavere fra Danmark, så vidt jeg vet, hatt klare innvendinger mot hvordan materialet deres har blitt behandlet. Hvis Nordlek ikke oppfattes som en seriøs aktør i disse spørsmålene, kan i verste fall tilgangen på slikt materiell til praktisk bruk på stevner og kurs for ettertiden bli vanskeliggjort. Den utviklingen er det vel ingen av oss som ønsker.

Trolig vil den enkleste løsningen nå, i alle fall fra norsk side, være at alt norsk materiale blir slettet fra YouTube. I ettertid kan da rettighetshaverne selv legge inn sitt materiale om de skulle ønske det.

Om dere mener noe er uklart, ufullstendig eller feil i dette notatet, så meld gjerne i fra.

Lørenskog, 26.09.2018

Dag Vårdal

Copyright © All Rights Reserved